1. Studieopgave

Produktion af pallebænk


Ideudvikling:
Vores første studieprodukt har omhandlet et designprojekt af et lounge område til udearealet udenfor kantinen på læreruddannelsen KDAS.
Efter første ideudviklingsfase, hvor grupper på fem skulle præsentere et muligt design af udearealet, blev projektet indskærpet til at skulle dreje sig om udarbejdelsen af en bænk, som skulle have to siddeflader, ikke fylde mere end en europalle (80x120 cm) og måtte max benytte materiale fra seks paller.
Derefter foregik det videre arbejde i tomandsgrupper, hvor designet og udarbejdelsen af bænken skulle foregå.
Igennem brainstorming og skitsering, blev vi hurtigt kredset ind på, at vi ville designe noget som var organisk og rundt. Vores udfordringer blev altså at få pallens meget firkantede udseende til at blive rundt og blødt. Dette ledte os også til at vi derfor ikke syntes, at den palle som hele projektet skulle stå på, ville passe ind i vores projekt. En anden udfordring ville derfor blive at skjule denne.
For at skabe det organisk udseende og de bløde linjer, kredsede vi os derfor ind på nogle parallelle linje som skulle være gennemgående og give et bølgeligende udseende.




Arbejdsprocessen:
Den færdige arbejdstegning. Som ses ved de stiplede linjer arbejder vi i 70 graders parallelle linjer, som vi mener giver et mere glidende og blødt design. Konstruktionen er bygget op om to gavle som er fastsat på den nederste palle. Dette udgør skellettet, som derefter beklædes med brædder.



Vores første udfordring blev at vi skulle have forkortet den nederste palle, for at kunne skjule pallen, så hele bænken blev sænket ned over denne. Derfor måtte der saves 10 cm af hver ende.




Her efter tegnede og savede vi de runde linjer i gavlene, og satte dem fast til den nederste palle, hvilket udgør selve skelettet af bænken.  




Bænken blev derefter forstærket på midten, med en både lodrette og tværgående brædder for at forstærke vægtholdbarheden samt gøre den mindre vakkelvoren.
Selve skelettet var desværre blevet lidt for bred i forhold til de brædder vi havde til rådighed. Derfor monterede vi ekstra lister på indersiden af gavlene til at montere brædderne på.

Under processen viderudviklede vi vores design med en kopholder og en fodskammel. Fodskamlen fandt vi ud af var en nødvendighed, for at konstruktionen kunne stå stabilt.










Undervisningsforløb:

Undervisningsforløbet er lavet til mellemtrinnet i ”Håndværk og design” og omhandler et smykkeværksted, hvor rammen ”skrotsmykker” er sat ned over. Forløbet tager fire uger.
Vores udfordring ligger i at eleverne skal fordybe sig i designprocessen og ikke kun fokusere på det færdige produkt.
Hele forløbet har jeg udarbejdet ud fra SMTTE-modellen (fig.1), som er lavet som et evalueringsredskab og er bygget op omkring fem didaktiske kategorier, som alle står i indbyrdes relation til hinanden. Der er dermed ikke noget fast punkt i modellen at tage udgangspunkt i.

evalueringspunktet har vi valgt at bruge en form for portfoliometode, som gennemgående evalueringsredskab igennem hele processen. – Eleverne skal igennem deres designproces udvikle en ”manual” til udarbejdelsen af deres smykke. Dette er også tænkt som en motivationsfaktor for eleverne, fordi de dermed får et ejerskab og et ansvar for deres eget design. De afslutter projektet ved at fremlægge deres manual og hjælpe deres kammerater med evt at lave deres egne smykker. Eleverne skal i deres manual også reflektere over de svære ting der er ved smykket, hvorfor de har valgt netop dette smykkedesign og hvordan man kunne viderudvikle designet.
I kategorien Mål er selve designprocessen i fokus. Eleverne skal tage nogle beviste valg i udarbejdelsen af deres smykke. Hvorfor har de truffet forskellige valg? Hvilke erkendelser har de gjort sig om arbejdet med de forskellige materialer? Denne kategori er meget vigtig at have for øje, da det er den, der er afgørende for, hvad der skal evalueres på.
Ovenstående mål er valgt ud fra den sammenhæng at vi mener det er vigtigt at eleverne reflektere under arbejdet med praktisk/musiske fag. Ofte falder denne reflektion lidt i baggrunden i fag som sløjd og håndarbejde, men hvor vi mener at der kan være stor gavn af at eleverne også reflektere og forundres i disse sammenhænge, ligesom de gør det i dansk og biologi.
Tiltagene bliver derfor at fokusere på noget ideudviklingsarbejde før den egentlig arbejdsproces går i gang. Mere konkret bliver der tale om at eleverne kommer til at arbejde med brainstorm, skitsetegning, viderudvikling af andres design. Dette kommer til at ske både i grupper, to-mands grupper og individuelt. Der ud over er tiltaget med elevernes "opskrifter" også med til at føre mod vores mål. Her kommer eleverne til at reflektere over deres designproces, samt at de bliver "vismænd" inden for deres design, hvor de kan hjælpe andre, som kunne tænke sig at lave samme smykke.
Tegnene bliver derfor afslutningsvis deres manual, samt de reflektioner de også skal gøre sig der. Der ud over skulle der gerne opstå tegn på bevidste og reflekterede valg allerede efter første gang, hvor de skal ideudvikle deres design.